HV Column, een kijkje in de schoonmaakwereld

Directeur van HV Partners, Andre van den Heuvel geeft met grote regelmaat zijn visie op de schoonmaakwereld, de wereld van facilitair beheer. Allerdaagse kwesties komen aan bod. Discussieer mee, wij zijn ook benieuwd naar uw mening.




Kwaliteit = Respect

Vandaag heb ik de militaire begraafplaats(*) in Margraten, Zuid- Limburg, bezocht. Er liggen meer dan 8.300 Amerikanen begraven, die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor onze vrijheid hebben gestreden. De meesten waren net 20 jaar. Zeer indrukwekkend om hier te zijn! De wijze waarop deze begraafplaats wordt onderhouden, fascineerde en ontroerde mij. Het is méér dan onderhouden; het is respect tonen aan de overledenen en hun nabestaanden. Het gras is kort geschoren, de graskanten strak gestoken en je komt er absoluut geen zwerfafval en onkruid tegen. Het leveren van kwaliteit is hier synoniem met het tonen van respect aan de overledenen en hun nabestaanden.


Als ik deze lijn doortrek, vraag ik mezelf af of veel organisaties zichzélf nog wel respecteren? Zodra het een organisatie financieel slechter gaat, zie je dat vaak direct terug aan de ‘glanzende appel’, die dof begint te worden. Als eerste wordt bezuinigd op het schoonmaakonderhoud, de groenvoorziening en het gebouwonderhoud. Respecteert zo’n organisatie zichzelf dan nog wel en is dit nu een verstandige bezuiniging? Is het niet verstandiger om je ‘appel’ juist op te poetsen? Zorg voor een goede eerste indruk door de groenvoorziening strak voor elkaar te hebben. Een schoon gebouw en goed gevelonderhoud geeft aan, dat je als organisatie in control bent. Men veronderstelt in ieder geval dan, dat het je als organisatie goed gaat. Natuurlijk komen we uit een neergaande economie, maar de opgaande lijn is goed ingezet en het lijkt mij niet verstandig te blijven bezuinigen op de uitstraling van je kantooromgeving, lees: je organisatie.

Waarom kiezen wij graag voor een IPhone of ander Apple product? Simpel, omdat het er gelikt uitziet. Het straalt kwaliteit uit. En ja, we betalen er graag meer voor dan voor een ander, gelijkwaardig product. In een restaurant betalen we méér voor minder voedsel op ons bord, mits het er maar stijlvol uitziet. Wonderlijk, want juist als het de grotere lijnen betreft, laten we deze gedachte weer los. Dan accepteren wij bijvoorbeeld, dat de gemeente eenmaal per twee maanden met een maaimachine over de plantsoenen heen ragt en het hoge onkruid om de bomen laat staan. Stort dan beton! Je ziet direct welke gemeente armlastig is of het geld verkeerd uitgeeft en welke niet. Dit werkt door naar de ondernemingen binnen zo’n gemeente en ik durf zelfs te zeggen, dat het de criminaliteit en het vandalisme binnen zo’n gemeente aanwakkert. Wij accepteren dit en laten het toe! Waarom?

Conclusie: ik geloof in organisaties die verder kijken dan het leveren van hun core business. Je core business is een belangrijk puzzelstuk van de gehele puzzel. Maar als de rest niet klopt, klopt ook ‘t geheel niet. Kijk naar de succesvolle ondernemingen; daar straalt de kwaliteit er aan alle kanten van af. Er is liefde en aandacht voor ‘alles’ wat het bedrijf succesvol maakt.

Schoonmaakonderhoud en groenvoorziening zijn niet de grootste kostenposten van een organisatie. Door gerichter (meer) geld uit te geven aan een betere hygiëne en kwaliteitsbeleving straalt u meer respect uit voor uw eigen onderneming en krijgt u meer vertrouwen van uw ( potentiële ) klanten.

Kwaliteit = Respect & Respect = Kwaliteit

Ik ga graag met u in gesprek over mijn zienswijze en wat HV Partners voor u kan betekenen.

André van den Heuvel
via kantoor: 035-6773963 of direct: 06-51592167

*Meer informatie over deze begraafplaats vindt u op: www.margratenmemorialcenter.org

 




Een halfuur bewegen per dag?

Volgens veel onderzoeken verlengt een half uur bewegen per dag, ons leven. Het verkleint de kans dat we vastroesten, overgewicht krijgen of andere enge ziektes. Na het lezen van zo’n artikel krijg ik altijd de neiging om direct een abonnement af te sluiten bij een sportschool of mijn sportschoenen aan te trekken en het bos in te rennen. Als slecht excuus ben ik ook te druk, maar er mag inmiddels best 2 tot 3 kilo gewicht af. Ik wil meer bewegen want het leven is te leuk om vroegtijdig af te haken.

Is een sportschool iets voor mij, mijn innerlijke adviseur gilt “nee!” Is überhaupt sporten iets voor mij? Eerlijk gezegd niet. Dat zette mij aan het denken. Waarom zou ik geld uitgeven om in beweging te komen, terwijl ik door in beweging te komen ook geld kan verdienen? En laat ik nu eigenaar van een schoonmaakbedrijf zijn…

Door zelf elke dag een afdeling schoon te maken, en rekening te houden met hoe ik beweeg tijdens het werk, bereik ik twee dingen. Ik beweeg en verdien geld. In plaats van dat ik moet betalen om me in het zweet te lopen.

Als ondernemer zie ik direct een mooi businessmodel. Waarom laten we een gedeelte van de medewerkers van onze klant, na of tijdens werktijd, niet zelf schoonmaken. Dit onder begeleiding van een sportinstructeur? Ik beloof u dat door elke dag bijvoorbeeld 500 m² vloerbedekking te stofzuigen, uw vetrolletjes smelten als sneeuw voor de zon en uw conditie veel beter gaat worden. En u verdient geld voor uw baas omdat hij minder externe schoonmaakuren hoeft in te kopen. Twee vliegen in één klap!

Geïnteresseerd in dit businessmodel?
Neem contact op via andre.vandenheuvel@hvpartners.nl


Microvezel versus Soppen

Aan het einde van de vorige eeuw werd de microvezel geïntroduceerd als hét nieuwe schoonmaakwonder. Door gebruik te maken van een microvezeldoekje kun je schoonmaken met alléén water. Een ontdekking, waardoor we minder chemicaliën gebruiken en het milieu drastisch ontzien.

Het systeem is inmiddels doorontwikkeld en niet meer weg te denken binnen de schoonmaakbranche. Ik durf echter te zeggen, dat dit ook een verarming is van ons vak. Natuurlijk kun je schoonmaken met behulp van een microvezeldoekje. Weinig kans op methodiekfouten en op het eerste gezicht ziet het er geweldig schoon uit. Maar is het ook écht schoon? Kort geleden heb ik de spreekwoordelijke ‘proef op de som’ genomen.

Microvezel
Ik heb een van onze goed opgeleide schoonmaaksters een sanitairruimte laten schoonmaken. De herentoilet bestaat uit drie wc’s, twee urinoirs en twee wasbakken. Op de vloer ligt een dubbel hard gebakken tegel. Ik moet zeggen, dat ze de ruimte keurig en volgens alle regels heeft schoon-gemaakt. Ze heeft rekening gehouden met de vuil- en schoonzones, de wasbakken en spiegels zijn keurig afgenomen en de vloer is met behulp van een microvezel vlakmop schoongemaakt. Geen methodiekfout te zien. Een goed voorbeeld van hoe een moderne schoonmaakmedewerkster werkt. Ik zou haar zo opgeven voor schoonmaakster van het jaar en natuurlijk wint ze dan.

Soppen
Aansluitend heb ik dezelfde ruimte laten schoonmaken door een vakidioot. Een ouderwetse en ervaren schoonmaker. Gelukkig hebben wij medewerkers zoals hij nog in dienst. Hij is wars van het hele microvezelsysteem en gebruikt het alleen als poetsdoek om ná te drogen. Hij pakt zijn emmer met water en sanitairreiniger, een schuurspons en een gewone spons. Hij werkt volgens het systeem van schoon naar vuil. Wasbakken worden met behulp van de schuurspons in het sop gezet. Daarna volgen de wc-potten en de urinoirs. Na een geringe inweektijd spoelt hij, met ruim water, het sop weg. Dan schrik ik toch wel enigszins. Tussen de scharnieren, waarmee de wc-bril is vastgeschroefd aan de wc-pot, komt een geelgroene vloeistof naar buiten. Hetzelfde blijkt het geval bij de urinoirs. Het is opgedroogde urine, dat tussen en onder de scharnieren zit. Ook het vuil dat rondom de schroefdopjes zat, is weggespoeld. Na deze sopbeurt droogt hij met een microvezeldoek de schoongemaakte elementen na, totdat ze glimmen. Vervolgens pakt hij een dweil en de vloertrekker. Hij dweilt de vloer erg nat, trekt het vuile water aan en dweilt de vloer droog na. De ruimte ziet er schoon uit en ruikt naar sop!

Mijn moraal
Door gebruik te maken van veel water en reinigingsmiddel (gewoon soppen), transporteer je het vuil zodat de te reinigen oppervlakken schoon worden. Natuurlijk is het schoonmaken met gebruikmaking van microvezel een prima methode, maar zeker niet heilig! Uitsluitend microvezel gebruiken leidt tot hygiënische problemen en stankoverlast. Zoek een goede balans tussen de nieuwe technieken en het ouderwetse soppen! Door het goed uitbalanceren van de verschillende technieken behoudt u schone en hygiënische ruimten en kunt u, hoe gek het ook klinkt, kosten besparen.

Wilt u weten hoe of heeft u vragen, bel gerust en ik beantwoord ze persoonlijk. Schone groet,
André van den Heuvel, mobiel 06-51592167


BAG IT

BAG IT is de naam van een documentaire, die deze zomer werd uitgezonden door de NPO. Het gaat over de ongelooflijke hoeveelheid plastic, die wij, als bewoners van deze aarde, maar óók de landbouw en industrie verbruiken. En vooral gaat het over de grote gevolgen voor de natuur, onze gezondheid en over de gevolgen voor toekomstige generaties.

Plaatsvervangende schaamte had ik na het zien van deze documentaire! In mijn privéleven heeft het mij er toe bewogen om tijdens onze zondagwandelingen zwerfafval te verzamelen. Het is echt schrikbarend wat wij allemaal aan plastic en blikjes van ons afgooien. En dan te weten, dat het de natuur duizenden jaren kost om het te kunnen afbreken, áls het al afbreekbaar is. Na anderhalf uur wandelen komen wij met gemiddeld drie (3!) grote, met zwerfafval gevulde vuilniszakken - én natuurlijk met een voldaan gevoel - weer thuis.

Als eigenaar van een schoonmaakbedrijf besefte ik, dat ook wij bij HV Partners veel plasticzakken gebruiken. Na intern onderzoek kwam ik tot de conclusie, dat wij onnodig veel plastic gebruiken en weggooien. Bijvoorbeeld afvalzakken, die voor de helft gevuld zijn of het dagelijks vervangen van prullenbakzakjes. Dit alles doen we meer uit gewoonte dan uit noodzaak. Het gebruik van onnodig grote prullenbakzakjes resulteert in 20% procent overbodig plastic verbruik. Ook verpakkingsmaterialen werden onder de loep genomen met als doelstelling het gebruik van plastic te reduceren.

Met ons management zijn we gaan brainstormen over de vraag hoe we minder plastic kunnen gebruiken, zónder dat het onze opdrachtgevers en de kwaliteit van onze dienstverlening benadeelt. Daar zijn mooie concepten uit naar voren gekomen. Het begint nu een sport te worden om plastic te reduceren. Het kan écht anders. Voor 2015 hebben wij ons als doel gesteld om binnen HV Partners 30% minder plastic te gaan gebruiken.

Het is niet zo dat ik, na het zien van de documentaire BAG IT, in één keer mijn geitenwollen sokken uit de kast heb gehaald en nu op sandalen rondloop en ook zijn wij niet roomser dan de Paus. Maar ik voel me nu wel extra verantwoordelijk voor onnodig en overbodig gebruik van plastic en ik adviseer dan ook eenieder om de documentaire BAG IT, het liefst samen met uw kinderen, te gaan zien. Ik garandeer u, dat u anders gaat denken over plastic.

Als ik mag dromen: wat zou het toch mooi zijn als 16 miljoen mensen in Nederland dagelijks 2 stukjes plastic, of ander zwerfafval, oprapen en in een prullenbak gooien X 365 dagen per jaar x een gemiddeld leven van 75 jaar…..en dat dan vervolgens wereldwijd.

Dan verandert er pas écht iets!

André van den Heuvel
Directeur HV Partners

Kijk voor meer informatie op de website: Bag It The Movie: Is Your Life Too Plastic?

BAG IT
What starts as a film about plastic bags evolves into a wholesale investigation into plastic's effects on our oceans, environment and bodies. We see how our crazy-for-plastic world has finally caught up to us...and what we can do about it.

Bag It OFFICIAL TRAILER




Delen om te bouwen (voorjaar 2014)

 Voorjaar – Delen om te bouwen

Momenteel zit ik op 11 kilometer hoogte in een vliegtuig en kijk naar buiten. Een prachtig blauwe lucht, de zon schijnt, een serene omgeving. En al is het buiten min 50 graden, het ultieme gevoel van het voorjaar schiet wederom door me heen. Niet alleen voor mij persoonlijk de mooiste tijd van het jaar, maar ook voor ons bedrijf is dit de periode waarin je jezelf als dienstverlener wilt onderscheiden.

Kort geleden was wederom een prachtig voorbeeld van hoe het kan en wat je kunt bereiken als opdrachtgevers en leveranciers voor partnership kiezen. Een paar jaar geleden hebben wij op het Media Park in Hilversum de “voorjaarsschoonmaak” geïntroduceerd en inmiddels is dit een  terugkerend evenement geworden, waar steeds meer partijen zich bij aansluiten. Doen we iets bijzonders of is het duur? Nee, het is vooral leuk, gezond en gezellig! Door het groeperen van activiteiten, die anders verdeelt over het jaar worden uitgevoerd, creëer je een impuls van aandacht aan de omgeving. Schoonmaken, opruimen en vooral weggooien is het thema. Ook het rechtzetten van paaltjes, elementen ontdoen van alg, kleine herstelwerkzaamheden, het snoeien van bomen, het voor de eerste keer maaien van het gras, het schilderen van de tuinbankjes et cetera.
Alles om het park gereed te maken voor de naderende zomer. Over beleving gesproken?  Maar het leuke is dat wij, en overige leveranciers, dit samen doen met  “alle” medewerkers van Media Park Beheer! En dit onder de bezielende leiding van onze leidinggevenden, die overigens zelf ook meewerken. Geweldig toch? Eén dag waarin je het Park écht ziet veranderen, maar ook een dag van teambuilding, netwerken, door samen op te trekken.  Inmiddels is het uitgegroeid tot een terugkerend event waar iedereen oprecht naar uitkijkt. En dan de dag eindigen door de eerste barbecue van het jaar te ontsteken. Een borrel hoort daar natuurlijk ook bij.
Ik heb mijn agenda voor 21 maart 2015 geblokt en ben te vinden op het Media Park met een bezem in de hand, "Share to Build", dit maakt mijn (ons) leven zó leuk!

Benieuwd naar onze evenementen tijdens de zomer, herfst en/of winter? Ik vertel of bedenk ze graag!

André van den Heuvel
directeur

Mail naar: andre.vandenheuvel@hvpartners.nl




Laat een bericht achter

16 reactie(s)






BELEVING (najaar 2013)

Tegenwoordig heeft iedereen het over beleving. Ik kan met geen leverancier of opdrachtgever praten, of het woord beleving komt ten minste één keer voorbij. Is het niet vreemd dat iedereen zo naarstig op zoek is naar beleving? Zijn we het kwijtgeraakt dan?

In de 32 jaar dat ik actief ben in de schoonmaak, was beleving altijd een vanzelfsprekendheid. Niet iets waarnaar je op zoek ging of dat je moest creëren. Beleving was het logische gevolg van de inzet van de schoonmaakmedewerk(st)er. De voorjaarsschoonmaak, het parket boenen met terpentinewas. Een scheutje chloor in de toiletpot, houten bureaus oppoetsen met boenwas. Leisteengangen, inzetten met opgeklopte gele zeep door het water en daarna droogtrekken en na-dweilen. Het resultaat? Een prachtige eiglans en heerlijke geur. Dát was nog eens een beleving!

Als je vroeger grootonderhoud pleegde in een wc-groep, ging de brandslang open en werd er gesopt en gespoeld met overvloedig water. Waar maak je dat tegenwoordig nog mee? Bijna nergens. Het excuus is dat het te veel tijd kost of dat de brandslang niet mag worden gebruikt in verband met legionella. Absolute onzin! De meesten weten het verschil tussen modern en écht schoonmaken niet meer ...

Ouderwetse schoonmaaktaferelen zijn tegenwoordig zeldzaam. Je komt ze eigenlijk alleen nog tegen in landen als Italië en Frankrijk, en als je geluk hebt in het uiterste zuiden van het land. Onlangs liep ik nog op een vroege maandagochtend door een historische straat in een wakker wordend Maastricht. Een winkelier gooide voor me een emmer sop leeg over 'zijn' stoep. Nostalgie. Ik werd er oprecht vrolijk van en dacht: hé, het kan nog!

Is de moderne schoonmaak niet té modern geworden? Bij HV Partners streven we naar een balans tussen het ouderwetse schoonmaakvak en moderne schoonmaaktechnieken. Onze medewerkers worden via de bekende vakopleidingen geschoold in de huidige technieken. Het ouderwetse schoonmaakvak leren ze intern. Dáárin onderscheidt HV Partners zich. Wij hoeven dan ook niet te zoeken naar beleving; het is nooit zoek geweest.

Wilt u meer weten over onze unieke visie op schoonmaak? Aarzel dan niet persoonlijk contact met mij op te nemen!

André van den Heuvel (mailto:Andre.vandenHeuvel@hvpartners.nl
Directeur HV Partners bv